Werken met generatie z

Werken met generatie Z

Dingen die je als ondernemer moet weten over generatie Z

Generatie Z, het is de generatie van de toekomst. Het aanstormde talent op de arbeidsmarkt. De tech-generatie. Hoe kan jij als ondernemer werken met generatie Z? Waar liggen hun krachten? En hoe kan jij deze optimaal benutten? In deze blog vertellen wij jou wie generatie Z is wat jij als werkgever van hen kan verwachten.

Wie is generatie Z?

Generatie Z, de tech-kids die zijn geboren tussen 1995 en 2010. Generatie Z is de generatie die zich geen leven zonder internet kan herinneren. Door het internet zijn tech-kids globaal georiënteerd. Door deze globalisering heeft iemand uit Nederland meer gemeen met een leeftijdsgenootje aan de andere kant van de wereld, dan met iemand uit een oudere Nederlandse generatie. Momenteel maken de oudste generatiegenoten een start met hun carrière.

Generatie Z is opgegroeid in een economisch onzekere tijd. De crisis van 2008. Door deze onzekerheid is een tech-kid altijd opzoek naar de waarheid. Zowel online als offline. Ook is generatie Z heel kostenbewust door de crisis. Een tech-kid spaart graag en minimaliseert de uitgaven. Ook in het bedrijfsleven.

Eigenschappen van tech-kids

In een vorige blog introduceerde wij de millennials aan jou. De generatie voor de tech-kids. Beide generaties zijn zeer divers en zien diversiteit in de samenleving als een aanwinst. Ook hebben beide generaties behoefte aan vrijheid en blijven zij niet lang werken voor dezelfde werkgever. De generaties verschillen van elkaar op onderscheidenheid. Waar de millennial ervan houdt om onderdeel van een groep te zijn, houdt een tech-kid ervan om op te vallen en zijn eigen pad te kiezen. De onderstaand eigenschappen zijn eigenschappen waarop de tech-generatie zich onderscheidt. 

* Zelfontplooiing

Generatie Z gelooft in zelfontplooiing. De mentaliteit “het beste uit jezelf halen” is niet onbekend en generatie Z gelooft erin dat succes een keuze is. Generatie Z is zo gedreven om alles uit zichzelf te halen, dat 87% erin gelooft ooit zijn of haar droom te behalen. Falen is één van de grootste angsten van deze generatie. 

Generatie Z heeft sturing nodig. Sturing om datgeen te vinden wat bij hen past. Geef een tech-kid binnen jouw organisatie de ruimte om binnen een veilige omgeving te ontdekken wat bij hem past en wat niet. Zo heeft een tech-kid niet het idee dat hij faalt wanneer iets niet bij hem past en kan hij doorleren.

* Trots

Tech-kids zijn trots op hun eigen prestaties en nemen graag de spotlight om dit aan iedereen te laten weten. Werk is één van de dingen waar een tech-kid trots op is, zelfs wanneer zij nog op school zitten. Omdat de tech-kid later ook succesvol wil zijn, probeert hij nu een positie in te nemen op de arbeidsmarkt waar hij veel kan leren om zo aan zijn toekomst te bouwen.

Als werkgever kun jij hierop inspelen door tech-kids te ondersteunen in hun ambitie. Kijk niet naar wat jongeren nu al kunnen, maar naar wat zij willen bereiken. Laat hen zien dat je dit op verschillende manieren kan bereiken. Maar ook dat succes meer is dan een hogere functie. 

* Prestatiedruk

Tech-kids willen aldoor presteren. Meer dan andere generaties. Echter wordt deze prestatiedrang voor veel tech-kids te hoog. 42% ervaart een te hoge druk door een continue drang om te presteren. Deze druk wordt versterkt doordat tech-kids erin geloven dat zij alles kunnen behalen als zij er maar hard genoeg voor werken. Daarbij vergelijken tech-kids zich, mede door sociale media, met leeftijdsgenootjes.

Om te voorkomen dat tech-kids overspannen raken of een burn-out krijgen door een te hoge prestatiedruk, is het voor jou als werkgever belangrijk om de situatie op de arbeidsmarkt te relativeren. Veel tech-kids geloven dat zij direct hoog in een bedrijf in kunnen stappen wanneer zij hard werken. Door deze gedachten te sussen en te benadrukken dat zij hun prestaties niet hoeven te vergelijken met collega’s, kun je deze druk gedeeltelijk wegnemen. 

Werken met generatie Z

Generatie Z is een generatie met een grote, innerlijke drive. Hen motiveren is dus niet nodig. Tech-kids zijn gedreven zichzelf te ontwikkelen en werken hier hard voor. Wanneer jouw onderneming gaat werken met generatie Z is het belangrijk hen te coachen. Verlaag de werkdruk en begeleid hen in hun ontwikkeling. Breng focus aan en vind samen het pad wat leidt naar de dromen van de tech-kid. 

Geplaatst in Opdrachtgevers.