Blog marketing tips - feestelijke foto

Uitpakken met de feestdagen: 8 online marketing tips om knallend het jaar af te sluiten

Uitpakken met de feestdagen: 8 online marketing tips om knallend het jaar af te sluiten

Het is bijna december. De dagen worden korter en kouder. De pepernoten maken al bijna plaats voor zuurstokken. En de feestdagen laten niet lang meer op zich wachten. December staat doorgaans in het teken van gezelligheid, familiebezoeken, eetafspraken, personeelsuitjes en overvolle agenda’s. Oh ja, en tussendoor moet er nog gewerkt worden!

De feestdagen lenen zich uitstekend voor meer zichtbaarheid van uw bedrijf via online marketing. Mensen kruipen achter de laptop om online het perfecte cadeau te vinden of een gezellige activiteit. Het is daarom belangrijk uw bedrijf goed klaar te stomen voor de feestdagen. In deze blog vindt u 8 online marketing tips om online knallend het jaar af te sluiten.

1. Meer dan kerst

In de aanloop naar december kunnen we niet wachten op de dag dat het oké is om “All I want for Christmas” toe te voegen aan onze afspeellijst. Maar december staat niet alleen in het teken van kerst. Tegenwoordig komen er steeds meer feestdagen overwaaien vanuit Amerika, zoals Black Friday en Cyber Monday. De nieuwe feestdagen worden steeds populairder in Nederland en dit is een uitgelezen kans om hier als bedrijf op in te spelen door het maken van content. Vergeet niet een kijkje te nemen op Google Trends. Hier kunt u achterhalen welke interesses en zoektermen booming zijn en welke trends er spelen binnen uw branche.

2. Maak een content kalender

Tussen het inpakken van cadeautjes, het beantwoorden van de laatste e-mails van het jaar en het knutselen van surprises door, willen we nog wel eens wat vergeten. Het opstellen van een content kalender zorgt voor een overzicht van wanneer welke informatie gemaakt en gedeeld moet worden. Het vastleggen van deze momenten zorgt voor rust en overzicht in de drukke maand. Een goed begin is het halve werk!

3. Creëer een feestelijk thema

Niet alleen thuis zetten we de kerstboom op, maar ook online kunnen we een feestelijke sfeer neerzetten. Het feestelijke thema zorgt ervoor dat u extra opvalt tijdens de feestdagen. Het thema kan op verschillende manieren en via diverse kanalen verspreid worden. Door het inzetten van aan feestdagen gerelateerde afbeeldingen en banners kunt u uw website eenvoudig in de kerstsferen brengen. Met het toevoegen van een kerst illustratie aan uw bedrijfslogo zorgt u voor een gepersonaliseerde kerstboodschap. Er zijn voldoende mogelijkheden om aan communicatie-uitingen, online én offline, een vleugje kerstsfeer toe te voegen!

4. Bedenk acties en promoties

De feestdagen staan in het teken van geven. Door aantrekkelijke acties en kortingen sluit u mooi aan bij deze sinter-kerst-gedachte. Daarnaast kunt u zich onderscheiden van uw concurrenten. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld een win-actie. Het is tenslotte altijd leuk om iets te krijgen en al helemaal tijdens de feestdagen! De acties en kortingen kunnen gecommuniceerd worden via de verschillende kanalen, zoals de website, social media en online advertising.

Blog marketing tips - cadeautjes voor de feestdagen

5. Gebruik de planningstools

Zijn de marketing collega’s vrij met de feestdagen? Geen probleem! Verschillende planningstools geven de optie om content automatisch te posten en weer te verwijderen, zodat de kerstacties niet doorlopen tijdens de nieuwjaarsborrel. Vooruit werken is nog nooit zo makkelijk geweest!

6. Communiceer gewijzigde openingstijden

Ooit op nieuwjaarsdag voor een dichte deur gestaan bij de supermarkt? Super vervelend! Door te zorgen dat de juiste informatie beschikbaar en toegankelijk is voor de klant, weten zij wat ze kunnen verwachten. Check of de correcte openingstijden tijdens de feestdagen worden weergegeven op de website en te vinden zijn via Google.

7. Laat email marketing niet in de kou staan

Ook tijdens de feestdagen is het belangrijk om aan e-mail marketing te denken. Dit kunt u inzetten door een mooie kerst- of nieuwjaarswens te sturen naar uw klanten en partners. Ook is dit een goede kans om acties en kortingen onder de aandacht te brengen. Combineer dit met uw persoonlijke kerstlogo en u bent klaar voor de feestdagen!

8. Pak uit op social media

Social media leent zich uitstekend om uw volgers te inspireren en informeren over relevante informatie tijdens de feestdagen. Naast communicatie over acties en kortingen, kunt u uw volgers via online marketing voorzien van leuke tips voor de feestdagen zoals uitjes, decoratie en cadeau ideeën. Op deze manier creëert u interessante content, waarmee u de aandacht van uw volgers trekt en ze inspireert.

Tekorten opvullen tijdens de feestdagen?

Heeft u nog extra handjes nodig tijdens de feestdagen? Dan kunnen wij u hierbij helpen. Onze helden staan ook in de decembermaand voor u klaar. Zoekt u nog personeel dat u flexibel kunt inzetten? Neem dan contact op met TaskHero om de mogelijkheden te bespreken.

Bel ons op 030-2600087,  mail naar [email protected] of ga naar www.taskhero.nl.

Geplaatst in Opdrachtgevers.